Spěte sladce PDF Tisk Email
Neděle, 02 Květen 2021 16:07

Co si budeme povídat, jen málokdo z nás dodržuje spánkovou hygienu, a to prospíme třetinu svého života. Naopak většina z nás chodí spát pozdě, spí v nevhodných podmínkách, a tak není divu, že ráno si připadáme jako oživlé mrtvoly.

 

alt

Jakmile nemá tělo a mozek, možnost dostatečné regenerace během spánku, můžeme pozorovat neschopnost soustředit se, snížení pracovní výkonnosti a hlavně naše nálada je na bodu mrazu. Jestliže naše spánková deprivace trvá déle než čtyři dny, mohou se už objevit mnohem větší problémy. Mezi ty patří třes rukou, poruchy orientace i řeči, ale i halucinace a další zdravotní komplikace. A jestliže spát nezačneme a stane se z nás chronický nespavec, pak se může stát, že se sníží naše obranyschopnost, objeví se bolesti hlavy, zvýší se například riziko obezity. Pokud budeme například dlouhodobě spát méně než 5 hodin, zvyšujeme si riziko kardiovaskulárních onemocnění.

Jak se dobře vyspat

  1. Pravidelný spánkový režim je pro kvalitu spánku důležitější, než nás možná v první řadě napadne. Spát bychom proto měli chodit vždy ve stejnou dobu a stejně tak bychom měli ve stejnou dobu také vstávat. Bez ohledu na to, je-li všední den nebo víkend.
  2. Dalším důležitým faktorem je prostředí, v němž spíme. Ložnice by měla být tichá a měla by mít možnost zatemnění. Teplota v místnosti by měla být mezi 18-20 stupni Celsia.
  3. V ložnici by se neměly vyskytovat takové věci, jako jsou televize, počítače, telefony apod.

alt

  1. Co se týká postele, ta by měla být naším posvátným místem určeným pouze ke spánku. Rozhodně by neměla sloužit jako kancelář, jídelna, herna dětí a podobně. Postel by zkrátka měla být čisté, voňavé místo k odpočinku.
  2. Před spaním by měla být tabu těžká kořeněná jídla, alkohol, kofeinové a energetické nápoje nebo kouření.
  3. Fyzická ani psychická aktivita před usnutím také není nic, co by pomáhalo klidnému spánku. Před ulehnutím proto není dobré pracovat, dívat se na televizi nebo číst.
  4. Klidnému spánku naopak mohou napomoci rituály, teplá koupel, bylinný čaj, meditace, poslech příjemné hudby nebo provonění ložnice levandulí.

alt

Vitaminy pro dobrý spánek

Vitamin D: Nedostatek vitaminu D dokáže mimo jiné způsobit poruchy spánku, proto je důležité jej pravidelně tělu dodávat. Vydejme se proto každý den na malou procházku, zařaďme do jídelníčku tučné mořské ryby a také kvalitní doplňky stravy.

alt

Vitamin E: Důležitý antioxidant napomáhá mimo jiné k odbourání stresu a tím i k lepšímu a klidnějšímu spánku. Zdrojem vitaminu E jsou převážně burské oříšky nebo mandle, mléčné výrobky nebo sója.

alt

Vitamin B: Vitaminy skupiny B pomáhají regulovat množství tryptofanu, což napomáhá tvorbě melatoninu, hormonu podporujícímu usínání a samotný zdravý spánek. „Béčko“ najdete přirozeně v rybách, drůbeži i mléčných výrobcích, ale i v některých druzích zeleniny a v obilovinách. Skvělou variantou, jak si zajistit dostatečné množství vitaminu B, jsou kvalitní doplňky stravy.

alt

Hořčík: Hořčík společně s vápníkem hrají významnou roli při uvolňování svalů a tím napomáhají k relaxaci. Abychom měli dostatek hořčíku a také vápníku, měli bychom konzumovat stravu bohatou na zeleninu, ořechy a také semena.

Aktualizováno Úterý, 04 Květen 2021 18:24
 

Reklama

Banner