Letní dobrodružství jsou v plném proudu. Májka je garantem letních výletů – letos jsme se na toto téma podívali z trochu jiného úhlu. Zjišťovali jsme, jak vypadají první výlety přes noc bez dozoru dospělých. A zjistili jsme, že si rodiče a děti v téhle věci v podstatě rozumí a věří si.

Ptáte se, kdy děti na první samostatné výlety vyráží? Podle nich i rodičů v podstatě tehdy, když je o to požádají. A to je z více než tří čtvrtin až po patnáctém roce věku – tedy když dostanou občanku. Nejčastěji je to v patnácti letech – v tomto věku vyrazí na první přenocovací výlet zhruba třetina dětí. Na plnoletost jich musí počkat zhruba sedm procent. 18 procent dětí uvedlo, že se první samostatný výlet odehrál „před občankou“. 

Dobrá zpráva také je, že rodiče se o své děti bojí, ale ty jejich obavy zároveňy chápou. A z čeho mají rodiče největší strach? 39 % si myslí, že děti budou dělat hlouposti a nějak si samy ublíží. Dalších 32 % uvedlo, že by dětem mohl ublížit někdo cizí. Z toho, že se děti opijí, má obavy 19 %.

A děti? Ty mají pro obavy svých rodičů pochopení. Bezvýhradně jim rozumí 55 % ratolestí. Dalších 40 % si myslí, že by jim rodiče při prvním výletu s kamarády mohlo trochu víc důvěřovat. A mají pro to dobrý důvod: platí totiž heslo „konec dobrý, všechno dobré. 90 % rodičů potvrdilo, že první výlet nakonec dopadl dobře a děti se vrátily v pořádku domů. Jen 10 procent prý „slyšelo nějaké historky“, a nikdo neuvedl, že by musel řešit jakýkoliv závažný průšvih. 

Kam děti na svůj první samostatný výlet jely? Asi není překvapení, že kraluje „s kamarády na chatu“ (42 %). 19 % pak zamířilo pod stan do volné přírody, 15 % do kempu. Zhruba po pěti procentech získaly sjíždění vody, festivaly a zahraničí.

Prostě to vypadá, že doba se mění. Rodiče jsou na jedné straně tolerantnější, než byli jejich rodiče k nim Myslí si to polovina z nich, naopak jen 18 procent říká, že jsou přísnější. A na druhé straně jsou děti možná rozumnější a první výlety s sebou nenesou průšvihy.

Když už jsme u výletů, bez jídla by to nešlo. Ale teenageři se s tím moc „nemažou“.  Vlastně mažou. Nejčastěji (skoro u poloviny výletů) se objevuje způsob stravování „namazali jsme si chleba nebo pečivo“. A když namazat, tak Májkou. 😊 Ta je neodmyslitelným parťákem na výlety již od roku 1965. Výletníci ale samozřejmě kombinují i další způsoby stravování. Dobrá zpráva je, že kuchyně jim není cizí – na čtyřiceti procentech výletů si vařili sami. U třiceti procent výletů také dostali s sebou uvařené jídlo od rodičů.

První samostatné výlety dětí bez rodičů? Nejčastěji v patnácti na chatu. Průšvihy se přitom nekonají

Orkla Foods Česko a Slovensko a.s.

Společnost Orkla Foods Česko a Slovensko zaměstnává více než 2000 pracovníků a zaujímá pozici druhého největšího výrobce balených potravin v Česku. Mezi její nejznámější značky patří Vitana, Májka, Hamé, Znojmia, Otma nebo Masox. Své produkty – koření, polévky, pomazánky, bujóny, hotová jídla, džemy, kečupy, sterilovaná a mražená jídla.

O výzkumu

Výzkum pro značky Hamé/Májka byl realizován v červenci 2024 prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na vzorku 300 mladých dospělých ve věku 18–23 let a 300 rodičů ve věku 40–55 let.

SOUTĚŽ!

Chcete vyhrát  baliček velký dárkový balíček vybraných produktů Májka? Stačí mít trochu štěstí a správně odpovědět na soutěžní otázku. 

Ve kterém roce se zrodila Májka? 

Vyhrává 50., 100., 150., 200 a 300. správná odpověď.

Odpovědi zasílejte na mail: soutez@stylemagazin.cz do 19. 9. 2024. Do předmětu napište „Májka“.

Výherci budou kontaktováni e-mailem.