KFC, největší řetězec restaurací s rychlou obsluhou v Česku, i v době přibývající konkurence dál roste. Zákazníci mohou navštívit už 127 KFC poboček po celé České republice. Jen za minulý rok navštívilo restaurace přes 25 milionů zákazníků, kteří se rádi vracejí za křupavými pochoutkami z čerstvého kuřecího masa. Letos značka slaví jubilejních 30 let na českém trhu. Nepoleví ani s otevíráním nových restaurací a odhaduje, že během letošního roku obslouží téměř 28 milionů zákazníků.

KFC má za sebou další úspěšný rok. Navzdory rostoucí konkurenci je stále největší značkou restaurací s rychlou obsluhou v České republice. Zákazníci si pochutnávají na kuřecích specialitách ve 127 pobočkách ve 40 městech. „Naší vizí je, aby křupavé kuřecí kousky z KFC mohli ochutnat lidé ze všech koutů Česka. Už nyní nás najdou nejen ve velkých městech, ale také v těch menších. I letos plánujeme rozšiřovat síť restaurací v podobném tempu jako v uplynulém roce,“ říká Ivana Makalová Dlouhá, ředitelka KFC pro Českou republiku a Rakousko. KFC minulý rok otevřelo 9 restaurací, například v Liberci, Litoměřicích, Berouně či Strakonicích.

Mám radost, že KFC v Česku stále roste, a i po třiceti letech dokážeme oslovovat stále nové zákazníky. Nejčastěji si u nás lidé pochutnávají na Twisterech nebo třeba Qurritu. Dohromady tyto dva produkty tvoří čtvrtinu všech prodejů. S tortillovými produkty jsme v ČR začali v roce 2001, kdy byly pro většinu Čechů něčím zcela novým. Troufám si říct, že tortilly jsme vlastně Čechy naučili jíst my v KFC,“ dodává Makalová Dlouhá. Téměř 20% podíl prodejů pak mají ikonické kyblíky s různými kombinacemi kuřete. Minulý rok obsloužili v restauracích 25 milionů zákazníků a také letos počítají zhruba s 8–9% nárůstem. Během roku by KFC mělo obsloužit téměř 28 milionů zákazníků.

Kiosky, pokladna nebo rozvoz?

KFC jde s dobou a dlouhodobě investuje do digitálních inovací. Příkladem jsou samoobslužné kiosky, přes které v minulém roce prošla téměř polovina (45 %) objednávek. Jsou instalovány na všech restauracích KFC, kromě jedné, kde budou doplněny letos. Pro zákazníky, kteří mají rádi tradiční způsob objednání, jsou samozřejmě k dispozici také klasické pokladny s milou obsluhou. V minulém roce pokladny odbavily skoro polovinu všech (47 %) objednávek. Zavedenou a oblíbenou službou je KFC Rozvoz, přes který prošlo kolem 8 % objednávek. Aktuálně lze KFC Rozvoz využít na 110 restauracích ve 40 městech. Jeden z nejsilnějších dnů z celého roku je tradičně 1. leden, ale i podzimní sváteční dny. Nejsilnější měsíc rozvozu je tradičně prosinec, druhý pak říjen.

V rozmanitosti je síla

„Se sedmi tisíci zaměstnanci jsme jedním z významných zaměstnavatelů v Česku. S tím přichází také velká zodpovědnosti. A toho jsme si v KFC vědomi. Snažíme se vytvářet takové podmínky, aby se u nás zaměstnanci cítili dobře. A zároveň měli dostatek příležitostí pro svůj osobní i kariérní růst,“ doplňuje Makalová Dlouhá.

KFC nejsou jen letní brigády.  Mnoho lidí, kteří na studentské brigádě začínají, se značkou vydrží a rostou. Více než polovina (54 %) manažerů v KFC je s firmou od první brigády, řada z nich zůstane i déle než 20 let. Kromě různých úvazků, flexibilního plánování práce bývá zajímavým benefitem také možnost rychlého kariérního růstu bez ohledu na věk. Většina manažerů v KFC (85 %) byla povýšena interně.

Rovné příležitosti pro všechny jsou v KFC jedním ze základních pilířů podnikání. Z celkového počtu zaměstnanců je více než polovina (54 %) žen, což je v oboru gastronomie výrazný nadprůměr. Na pozici generální manažer restaurace je tento rozdíl také ve prospěch žen (55 %). „Dáváme příležitosti ženám na rodičovské dovolené, ať už na plné či zkrácené úvazky. Ne vždy je snadné kloubit rodinné povinnosti a práci. Sama jsem maminkou a oceňuji, že díky vstřícnosti kolegů a flexibilitě je možné se v KFC plnohodnotně věnovat jak pracovní, tak rodičovské roli,“ podělila se Makalová Dlouhá. Z dostupných* průzkumů vyplývá, že ženy mají v Česku v průměru o 16 % menší mzdy než muži a zhruba polovinu tohoto rozdílu tvoří nižší odměna za stejnou práci. KFC jde proti tomuto trendu a mzdové ohodnocení pro danou pozici je stejné pro muže i ženy. „Zkrátka pro každého bez rozdílů,“ doplňuje Makalová Dlouhá.

Zaměstnání v KFC našli také lidé ze zahraničí, včetně Ukrajiny, Indie a dalších zemí. Tito zaměstnanci tvoří téměř 20 % všech zaměstnanců. Pracovní uplatnění zde mají také lidé s handicapem. V uplynulém roce KFC získalo ocenění v soutěži Stejná Šance: zaměstnavatel roku 2023.

Jsme největší a také udržitelní

„V KFC si uvědomujeme, že máme jen jednu planetu, a tak stále pracujeme na inovacích v oblasti udržitelnosti. Všechny změny samozřejmě zavádíme s ohledem na maximální komfort zákazníků,“ říká Makalová Dlouhá. Dřevěné příbory, brčka a papírové tašky se nedávají k objednávkám automaticky, ale pouze na vyžádání. Díky tomu se podařilo snížit spotřebu brček o 12 % a kelímků dokonce o 13 %.  U samoobslužných kiosků si řada zákazníků vybírá možnost nákupu bez tištěné účtenky a měsíčně tak v průměru ušetří 45 kilometrů papírové pásky. Na všech Drive-Thru restauracích funguje také systém rekuperace tepla, díky čemuž se na těchto restauracích ušetří až 30 procent elektrické energie.

Velkým tématem v restauračních zařízeních je plýtvání potravinami. „V KFC pracujeme s čerstvými surovinami, výzvou tak bylo ještě více omezit jejich plýtvání. To se efektivně daří díky našemu systému, který předpovídá reálnou spotřebu kuřecího masa v dané restauraci. Méně se vyhazuje a máme lépe pod kontrolou přísné standardy čerstvosti,“ dodává Makalová Dlouhá.

Aktuálně probíhá na vybraných KFC restauracích testování solárních panelů a možnosti solárního ohřevu vody. Pokud se systémy v praxi osvědčí, začne se s jejich implementací na všechny restaurace KFC. 

Třicátý rok na českém trhu ve znamení růstu

„Do Česka jsme přišli před 30 lety a zákazníci si naše kuřecí pochoutky okamžitě zamilovali. Pokračujeme s jasnou ambicí být jedničkou na českém trhu v oblasti restaurací s rychlou obsluhou,“ říká Makalová Dlouhá. Letošní rok se v KFC ponese v duchu další expanze, nejen do metropolí, ale také regionů. Ještě větší důraz bude firma klást na udržitelnost a životní prostředí. A také na investice do zaměstnanců. „Samozřejmě se dál budeme soustředit na to, co nám jde nejlépe, tedy křupavé kuřecí pochoutky z čerstvého kuřecího masa,“ uzavírá Makalová Dlouhá.

https://www.nature.com/articles/s41562-022-01470-z