Devět z deseti mladých mezi 12 a 17 lety pracuje v Česku s nástroji umělé inteligence, ať už doma nebo ve škole. Neznamená to ale, že jsou žáci a studenti k AI bezmezně důvěřiví. Polarizující je třeba téma, jestli by AI nástroje měly být dostupné během zkoušek. To souvisí i s potřebou vzdělávání právě o samotných AI nástrojích, ovšem 76 % mladých vnímá, že na školách je málo učitelů, kteří AI rozumí a umí s ní při hodinách pracovat. Vyplývá to z rozsáhlému výzkumu společností Ipsos a Vodafone.

Společnost Vodafone se dlouhodobě věnuje tématu digitálního rodičovství a posilování povědomí o kyberbezpečnosti mezi dětmi. S tím souvisí i využívání nástrojů umělé inteligence a posilování kompetencí mladých v této oblasti. Proto ve spolupráci společností Ipsos a Vodafone vznikl výzkum, který se na oblast AI dotazoval více než 800 českých dětí ve věku 12 až 17 let. Výzkum mapuje jejich postoje a zkušenosti.

„Podle výzkumu 87 procent mladých mezi 12 a 17 lety pracuje s AI nástroji, ať už ve škole nebo doma. Nástroje umělé inteligence se stále více stávají součástí každodenního života a je nezbytné, aby mladí lidé tyto nástroje nejen používali, ale také jim dobře rozuměli. Školy hrají zásadní roli při rozvíjení digitální gramotnosti a přípravě studentů na budoucnost. Ve společnosti Vodafone věříme, že vybavení studentů správnými dovednostmi a znalostmi jim umožní využívat AI zodpovědně a efektivně, což jim otevře nové příležitosti pro inovace a růst,“ říká generální ředitelka Vodafonu v Česku Violeta Luca.

Pro 74 % studujících je podle čerstvého výzkumu důležité mít ve škole učitele, kteří AI rozumí a umí s ní při hodinách pracovat. Jenže 76 % mladých vnímá, že takových učitelů je na školách málo. Výrazně častěji si to myslí gymnazisté, děti vysokoškolsky vzdělaných rodičů a žáci, kterým už AI pomáhá při výuce.

Violeta Luca k tomu dodává, že vzdělání v oblasti AI bude důležité pro budoucí uplatnění mladých na trhu práce: „Naprostá většina našich zaměstnanců už AI při práci využívá. Třeba nástroj GitHub Copilot vývojářům u vytváření prototypů spoří až 80 procent času. Nebo máme změřeno, že zatímco dříve trvalo pracovníkovi péče o zákazníky 94 sekund a 8 kliknutí, než na intranetu vyhledal specifické potřebné informace, nyní může stejný úkol s pomocí AI zvládnout na 1 kliknutí a za pouhých 8 sekund. AI využíváme i pro našeho chatbota a voicebota jménem TOBi, který pomáhá zákazníkům najít odpověď na to, co je zrovna pálí.“

I ve školní výuce už je umělá inteligence celkem běžná
Téměř dvě třetiny dětí ve věku od 12 do 17 let pracují ve škole pod vedením vyučujících s nějakým nástrojem umělé inteligence, výrazně častěji jde o studenty gymnázií (83 %). Nejčastěji jde o nástroje Google Lens, Chat GPT a Duolingo. Naopak 36 % mladých ve škole AI nepoužívá. Platí, že AI ve školách méně využívají děti z rodin s čistým měsíčním příjmem domácnosti do 30 000 korun. A například Chat GPT je více využívaný ve školách zejména v Praze, častěji s ním mají zkušenost děti vysokoškolsky vzdělaných rodičů a z rodin s měsíčním příjmem nad 70 000 korun.

Česká zjištění lze porovnávat také v kontextu dat z dalších evropských trhů, jak ukazuje mezinárodní studie Vodafone Foundation. Například nástroj Chat GPT se na zahraničních školách využívá výrazně více (47 %) než v Česku (23 %).

Vodafone

Bude AI známkovat férověji než učitelé?

Pokud bude známkování provádět AI, bude to spravedlivější, protože učitelé mohou mít studenty,
které upřednostňují před ostatními, myslí si 53 % žáků a studentů. Výrazně častěji si to myslí ti, jejichž škola má nastavená pravidla pro používání AI. Otázka je to ale polarizující, protože 48 %
mladých se naopak obává, že pokud bude hodnocení provádět AI, mohou být někteří studenti diskriminováni. „Podobně 41 % studentů je pro, ale 39 % proti používání AI během zkoušek. Tedy velká část z nich neví a je evidentní, že sami mladí lidé teprve různé oblasti umělé inteligence prozkoumávají a vedení učitelů v této oblasti pro ně bude důležité,“ říká Tereza Horáková, Associate Director společnosti Ipsos, kde měla aktuální výzkum o AI na starost.

Přesně 40 % dětí, které AI používají mimo výuku, říká, že díky ní dokáží rychleji plnit domácí úkoly. Čtvrtina mladých se prý díky ní může učit svým tempem nebo se může naučit více o tom, co je baví.

„Zároveň platí, že osm z deseti mladých si myslí, že by zkoušky měly testovat spíše schopnosti řešit problémy než pouhé memorování,“ dodává Tereza Horáková z Ipsosu.

Výzkum byl realizován na reprezentativním vzorku dětí ve věku 12 až 17 let z hlediska pohlaví, věku, kraje, velikosti místa bydliště, dotázáno bylo 817 dětí. Výzkum probíhal online v prosinci 2024.

O společnosti Vodafone – Vodafone je telekomunikačním lídrem v Evropě a Africe. Naším cílem je „spojovat pro lepší budoucnost“ a naše odborné znalosti a rozsah působení nám dávají jedinečnou příležitost dosáhnout pozitivní změny pro společnost. Naše sítě udržují rodiny, přátele, firmy i vlády ve spojení a hrajeme zásadní roli při udržování chodu ekonomik a kritických odvětví, jako je vzdělávání a zdravotní péče. Vodafone je největším operátorem mobilních a pevných sítí v Evropě a Africe. Poskytujeme mobilní a pevné služby více než 300 milionům zákazníků v 15 zemích a v dalších téměř 50 zemích spolupracujeme v oblasti mobilních sítí s partnery. Máme jednu z největších platforem internetu věcí na světě. V Africe obsluhují naše finanční technologické nástroje 80 milionů zákazníků v sedmi zemích – spravují tak více transakcí než kterýkoli jiný poskytovatel.

V České republice poskytuje Vodafone služby více než 4,5 milionu zákazníků – zhruba 4 miliony připadají na mobilní služby, dalších přibližně 700 tisíc na fixní služby, kde Vodafone posílil svou pozici po integraci společnosti UPC Česká republika. Vodafone měl v roce 2024 nejlepší mobilní datovou síť v ČR, a to podle měření nezávislé německé společnosti umlaut.

Podporujeme diverzitu a inkluzi prostřednictvím našich politik v oblasti mateřské a rodičovské dovolené, celosvětově s pomocí internetového připojení posilujeme postavení žen a obecně zlepšujeme přístup ke vzdělání a digitálním dovednostem. Respektujeme všechny jednotlivce bez ohledu na rasu, etnickou příslušnost, zdravotní postižení, věk, sexuální orientaci, genderovou identitu, kulturu nebo náboženství.

Vodafone rovněž dělá významné kroky ke snížení dopadu svého podnikání na planetu. Jde například o nákup 100 % elektřiny z obnovitelných zdrojů po celém světě i o opětovné použití, další prodej nebo recyklaci 100 % našeho nadbytečného síťového vybavení nejpozději od roku 2025. Firma také postupně snižuje emise skleníkových plynů z provozu i z dodavatelského řetězce. Díky těmto krokům chce Vodafone dosáhnout nejpozději v roce 2040 uhlíkové neutrality. Více informací na www.vodafone.cz