Hop nebo trop. S takovými pocity vyrážela na Nový rok posádka týmu Toyota Gazoo Racing Czech do první dlouhé pouštní etapy šestnáctého ročníku vytrvalostní rally Africa Eco Race. Už v silvestrovské úvodní rozehřívací etapě v Maroku se totiž objevily vážné technické problémy, které mohly hned na začátku závodu ohrozit účinkování jediné české posádky v kategorii aut.
„Mechanici pracovali celou noc na opravě diferenciálu a práci dokončili až ráno, těsně před startem. Byl to hrdinský výkon, a jsme jim za to nesmírně vděční,“ říká pilot Tomáš Ouředníček.
Spolu s navigátorem Lukášem Bartákem, se vydal ve voze Toyota Hilux GR V8 T1+ na start bezmála třistadvacetikilometrové rychlostní zkoušky za hektických podmínek. „Vypadalo to, že diferenciál opět nevydrží, ale nakonec se oprava vyplatila. Měli jsme velmi dobré tempo, pak jsme se ale v kamenitém terénu dostali do místa s velkým množstvím paralelních cest. Tam jsme trochu zabloudili a ztratili asi dvacet minut, což nás dnes stálo lepší umístění,“ popsal Ouředníček.
Zaváhání ve skalnaté pasáži si ale oba závodníci vynahradili v písku. „Pak se objevily první duny a těmi jsme projeli úplně na jedničku. Auto jelo bez problémů. Jsme vděčni mechanikům, že auto přes noc složili. Pro Lukáše to byla vůbec nejdelší etapa v jeho navigátorské kariéře a celkově ji nemohu hodnotit jinak, než úspěšně,“ řekl jezdec. „Terén je zde neúprosný a trochu si na mě vybírá začátečnickou daň. Myslím, že se mi už ale lépe daří rozpoznávat záměry tvůrců tratě a věřím, že to bude stále lepší a lepší,“ doplnil navigátor.
V absolutním pořadí obsadila česká posádka v etapě třetí místo, dodatečná patnáctiminutová penalizace za jeden neprojetý waypoint ji ale večer odsunula o další dvě místa níž. Stejná pozice jim patří i v celkovém hodnocení. „Jsme teprve na začátku závodu a všechno je otevřené. Včera jsme jsme byli v zasněženém pohoří Atlas a mrazivá byla i nálada. Dnes máme opět plně funkční konkurenceschopné auto, je teplo a veseleji. Užíváme si také úžasnou atmosféru v bivaku a připravujeme se na další etapu,“ uzavřel na Nový rok večer Tomáš Ouředníček.
Druhý lednový den čeká na závodníky 547 kilometrů dlouhá třetí etapa, která je zavede do oázy Touizgui. Měřený úsek je dlouhý 453 kilometrů. „Trasa vede po písečných cestách cesty poblíž slavného dunového pole Erg Cheggaga, ploché údolí Irikki a kamenité tratě vytvarované nedávnými dešti. Některé z těchto tratí jsou na Africa Eco Race zcela nové,“ popsali organizátoři.
Mezi účastníky jsou i tři čeští motorkáři. Jiří Kalát skončil ve druhé etapě na osmnáctém místě, Jan Vondrášek skončil dvacátý a Jiří Blažek dojel sedmačtyřicátý.