Začátkem nového roku čeká povinné ručení řada změn. Nehledě na to, že se o polovinu zvýší minimální limit pro plnění škod, rozšiřuje se také okruh vozidel, která musí být pojištěna, nebo se přesouvá zodpovědnost za sjednání pojištění.
Koncem uplynulého roku prošla Poslaneckou sněmovnou zcela nová zákonná úprava povinného ručení, která nabyde účinnosti v únoru či březnu. Povinné ručení již nebude platit po podepsání smlouvy, ale až po zaplacení. Tímto krokem chce zákonodárce zatnout tipec kšeftařům s auty, kteří si povinné ručení sjednávají jen pro převoz vozu bez toho, aby je uhradili. Povinnost pojistit vozidlo navíc přechází z vlastníka na jeho provozovatele. Tedy například když rodič přenechá jím nadále vlastněný vůz svému dítěti, stane se potomek provozovatelem automobilu a tím zodpovědným za sjednání povinného ručení.
Dále budou nově muset být pojištěna i motorová vozidla s maximální konstrukční rychlostí přesahující 25 km/h, anebo vyšší než 14 km/h v případě, že váží více než 25 kg bez řidiče. Povinné ručení si tak budou muset sjednat majitelé těžších a výkonnějších elektrokoloběžek, golfových vozíků nebo sněžných skútrů. Ale také zahradní traktory či mnohé pracovní stroje budou muset být pojištěny v případě, že mají jezdit po veřejných komunikacích. Oproti tomu na elektrokola se nová legislativní úprava nevztahuje vzhledem k tomu, že jejich primárním pohonem je lidská síla a motor pouze pomáhá cyklistovi.
A v neposlední řadě se posouvá dolní hranice pojistného plnění, na které lze povinné ručení uzavřít, a to z 35 milionů na 50 milionů korun. Důvodem nejsou zvyšující se ceny automobilů a jejich oprav vzhledem k tomu, že majetkové škody v případě havárie jen stěží dorostou osmimístných cifer. Ovšem v případě vážného zranění řidiče, po kterém zůstanou trvalé následky, musí viník nehody uhradit náklady na léčbu i rozdíl v příjmech před a po havárce, což se na desítky milionů vyšplhat může. Navýšení limitů se však promítne do vyšší ceny pojistného.
„Většina motoristů tuto změnu ovšem nepocítí, protože podle našich statistik volí nejnižší plnění jen asi desetina klientů. Budou však tací, kteří si za povinné ručení připlatí, byť se většině případů bude jednat o nižší stokoruny. Změna limitu tak spíše představuje příležitost porovnat nabídky napříč trhem. Pojišťovny totiž ceny a podmínky velmi často mění, a klienti tak mohou i vyšším limitům navzdory na povinném ručení výrazně ušetřit,“ upozorňuje Ondřej Vacek, produktový specialista portálu Top-Pojištění.cz a dodává: „V souvislosti s legislativními podmínkami může v některých případech dojít ke zdražení o několik málo % (odhadujeme do 5%), ale bude to v závislosti na konkrétních případech a pojišťovnách. Bude se to týkat především těch, kteří měli sjednané to nejnižší krytí s limitem 35 milionů korun. Ale většina motoristů by neměla tuto legislativní změnu pocítit na ceně svého pojištění.“
Stále více pojišťoven již nabízí pouze smlouvy v souladu s budoucí právní úpravou. Pokud klient má produkt s hranicí pojistného plnění nižší než 50 milionů korun, jeho pojišťovna jej brzy kontaktuje a pojistku upraví na nový limit.
Povinné ručení nově v praxi:
Upravení stávající smlouvy – zdražení
Suzuki, rok výroby 1991, věk pojistníka 48 let
S limitem 35 milionů korun klient ročně zaplatil na povinném ručení 1 536 Kč. Nově si bude muset připravit 1 680 Kč, tedy o necelých 150 korun více.
Změna pojišťovny – výrazně nižší pojistné
Škoda Octavia, rok výroby 2000, věk pojistníka 20 let
Klient vzhledem ke svému věku neměl žádné bonusy a samotné povinné ručení s limitem 35 milionů korun u pojišťovny Kooperativa jej vyšlo na 14 524 Kč. Letos nebyl účastníkem žádné nehody, takže by jej pojištění od ČSOB s limitem 50 milionů vyšlo na pouhých 11 988 Kč. Může tedy ušetřit bezmála 2 500 korun.