Avokádový olej - olej pro zdraví. PDF Tisk Email
Středa, 06 Červenec 2011 01:48

Avokádový olej se začal vyrábět v Austrálii a na Novém Zélandu. Avokádo však známe již od roku 1519, kdy se o něm poprvé zmiňují  Španělé, bohužel tehdy bylo avokádo pro svou nevýraznou chuť zavrženo. Obliby se avokádo dočkalo až ve 20. století a to především v Americe. Avokádo se dnes pěstuje v celé řadě zemí. Bohužel, ne  všude se z něho lisují oleje.

 

Olej se získává z dužniny, která obsahuje velké množství kvalitních tuků. Po vylisování má olej jemnou oříškovou příchuť, zelenou barvu a medovou konzistenci. Oproti olivovému oleji je jemnější a méně hořký. V současné době je na Českém trhu k dispozici avokádový olej panenský (do salátů, na grilování, pečení), avokádový olej vysokoteplotní (určen pro smažení a pečení při vysokých teplotách), Avokádový olej Zest (určen pro přípravu ryb, bílého masa, salátových dresinků) a avokádové oleje s příchutěmi (rozmarýn, chilli, bazalka, citrón).

Avokádový olej obsahuje velké množství nenasycených mastných kyselin a to monoenových, tak polyenových. Pravidelným přidáváním avokádového oleje do naší stravy jistě docílíme snížení hladiny cholesterolu.  Avokádový olej má totiž oproti oleji olivovému  čtyřnásobně vyšší množství Beta-Sitosterolu, který  brání zvyšování hladiny cholesterolu.  Avokádový olej rovněž pozitivně ovlivňuje krevní tlak a činnost srdce.

Nenasycené mastné kyseliny obsažené v avokádovém oleji  pozitivně ovlivňují i činnost nervové soustavy. Pokud máme dostatek nenasycených mastných kyselin lépe se soustředíme a  snáze se učíme novým dovednostem. Dostatečný přívod nenasycených mastných kyselin  u dětí je nutný k vývoji a růstu mozku a nervové tkáně. Nasycené mastné kyseliny ve stravě rovněž  pozitivně působí na hyperaktivní děti. Avokádový olej také preventivně působí  proti diabetu II. typu.

Avokádový olej neobsahuje žádné trans mastné kyseliny a ani cholesterol. Avokádový olej je vydatným zdrojem antioxidantů (vitamínu E, C, D), čímž snižuje riziko vzniku některých rakovin. Rovněž ulevuje při prostatických obtížích. Avokádový olej dále obsahuje draslík a vitamín B6. Avokádový olej má blahodárné  regenerační účinky na kůži. Je tedy vhodný i k ošetření pokožky malých dětí, žen v menopauze,…

Výživové hodnoty ve 100 g avokádového oleje

Živiny

Množství (průměr)

Energetická hodnota (kJ)

3330

Tuky (g)

88

Nenasycené monoenové mastné kyseliny (g)

66

Nenasycené polyenové mastné kyseliny (g)

10

Nasycené mastné kyseliny (g)

12

Trans mastné kyseliny (g)

0

Cholesterol (mg)

0

Vitamín E (mg)

18

Avokádový olej v porovnání s jinými oleji lépe snáší vysoké teploty (až 265 °C), což je  výhodné při jeho použití při přípravě masa, ryb, brambor a zeleniny. Svou chutí není tak výrazný, takže nepřekrývá přirozenou chuť připravovaných potravin. Avokádový olej panenský je naopak vhodný do salátů a dresinků, kde zajistí dostatečné vstřebání vitamínů do lidského organismu. Pokud jste ještě některý z avokádových olejů Olivado nevyzkoušeli, jistě tak učiňte, uděláte tím další krok na své cestě za zdravím.

Mgr. Pavlína Kroužková

Aktualizováno Středa, 06 Červenec 2011 08:24
 

Reklama

Banner