Důraz na přírodní materiály nejvyšší kvality a odmítání zbytečné zdobnosti dělají z architektonických děl Adolfa Loose nadčasové skvosty. Letos uplyne 150 let od narození tohoto architekta, jehož tvorbu dosud lidé obdivují ve Vídni, Paříži, Praze, nebo Plzni.

 

 

V západočeské metropoli na počest Loose na podzim přichystali pětici výstav, které mapují Loosovo plzeňské působení, vývoj jednotlivých realizací i osudy jejich obyvatel.
V Plzni se do současnosti zachovalo osm převážně bytových realizací, které Loos vytvořil ve 30. letech 20. století pro bohaté rodiny z řad místní židovské komunity. Ve svých pracích odmítal přílišnou zdobnost a dekorativismus, což popsal i v několika svých esejích. Kladl důraz na přírodní materiály a praktické využití bytu. „Jeho návrhy se staly zcela nadčasovými například díky důmyslnému členění interiérů nebo umístění vestavěných nábytkových stěn s atypickými úložnými prostory,“ prozradila Anna Gaierová, která má projekt Adolf Loos Plzeň na starosti. „Každý z interiérů má navíc svůj osobitý příběh, v němž se prolínají dramatické osudy jednotlivců s dějinnými událostmi před 2. světovou válkou, v jejím průběhu i v období vlády komunistického režimu,“ dodala Gaierová.

Přístupné jsou dvě prohlídkové trasy
Návštěvníci mají v současnosti možnost spatřit Loosovy plzeňské realizace na dvou prohlídkových trasách. První z nich je zavede do bytů manželů Voglových a Krausových. V bytě lékaře Josefa Vogla se zachovala jídelna s obývacím pokojem, kde Loos použil pro něj typickou kombinaci mramorového obložení a krbu z režného zdiva. Dalším pro Loose charakteristickým prvkem jsou dvě protilehlé zrcadlové stěny, které v daleko větší míře najdeme i v bytě Krausových.
Druhá trasa představuje Brummelův dům, který Loos přeměnil jak zvenku, tak zevnitř. Z fasády odstranil veškeré zdobné prvky a změnil ráz budovy vystavěné ve stylu romantického historismu. Interiér domu je nejzachovalejší ze všech plzeňských realizací a je tak bezesporu nejvzácnější památkou Loosovy tvorby v Plzni.
„Brummelův dům se vrátil do vlastnictví rodiny původních majitelů, kteří jej pečlivě navrací do jeho původní podoby za pomoci originálního mobiliáře, jako je například Loosovo ikonické křeslo knieschwimmer v obývacím pokoji s impozantním betonovým krbem v renesančním stylu,“ uvedla Gaierová.
Třetí prohlídková trasa vede do rezidence rodiny Oskara Semlera na Klatovské třídě 110, prostory se ale v současnosti rekonstruují. „Nová prohlídková trasa by se podle plánů Západočeské galerie měla návštěvníkům otevřít koncem roku 2021. Na Klatovské třídě 19 se pak nachází ještě dům Oskarova bratra Huga Semlera, kde Loos navrhl osově symetrický hudební salon obložený pozoruhodným mramorem fantastico. Tyto prostory jsou zpřístupněny veřejnosti několikrát do roka a plánuje se zde rozsáhlá rekonstrukce. Po jejím dokončení se dům Huga Semlera promění v muzeum osvobození americkou armádou,“ prozradila Gaierová. Tato budova se totiž za druhé světové války stala dějištěm významné historické události. Poté, co byt opustila rodina Semlerových, usídlilo se v domě velitelství wehrmachtu. V roce 1945 byla přímo v interiéru dle Loosova návrhu podepsána kapitulace německé posádky. Při tom došlo k dramatickému incidentu, kdy se německý generál Georg von Majewski okamžitě po podpisu kapitulačních listin před přítomnými americkými vojáky, svým štábem a manželkou Elisabeth zastřelil.

Loosův rok v Plzni připomíná celkem pět výstav
Už od 2. října je ve veřejných prostorách U Branky a v mázhausu plzeňské radnice k vidění dvojice tematických výstav věnovaných vývoji Loosových děl v Plzni od jejich vzniku až po současnost, přičemž velkoformátové fotografie pořízené přímo při dokončení jednotlivých realizací byly zapůjčeny z archivu Albertina Museum ve Vídni.
Vedle toho se do konce roku uskuteční několik menších výstav pořádaných ve spolupráci organizace Plzeň – TURISMUS s Fakultou designu a umění Ladislava Sutnara ZČU v Plzni přímo v Loosových interiérech, kde se nejen teď na podzim, ale i během roku pravidelně konají zajímavé kulturní akce nebo svatby. Díky právě chystaným výstavám se návštěvníci podívají například do apartmánu Richarda Hirsche, který byl dosud veřejnosti přístupný jen výjimečně. Prostřednictvím videoanimace se v tomto prostoru seznámí s osudem Evy Brummelové, které život zachránil Nicholas Winton.